מאמר מאת: ענת צחור
ויפאסנה פירושה לראות את המציאות בצורה בהירה, ויפאסנה מפתחת חכמה אינטואיטיבית ותבונה. מטרת התרגול לטהר משקעים והתניות באמצעות התבוננות מודעת, מיינדפולנס, בתהליכי גוף-נפש, ולהשתחרר מתודעה השקועה בטעויות התפיסה.
מהי ויפאסנה
ויפאסאנה – Vipassanā בשפת הפאלי פירושה: ראייה בהירה, ראייה מיוחדת או ראייה חודרנית, (VI- בהירות, באופן מיוחד, אל תוך, דרך. Passanā- ראייה). ויפאסאנה פירושה הסתכלות פנימית, חכמה אינטואיטיבית, ידע אינטואיטיבי. נהוג לתרגם ויפאסאנה כתובנה.
ראייה בהירה של מה? ראייה אל תוך מה?
ויפאסאנה פירושה ראייה של האמת הקיומית, ידיעה ישירה של מאפייני הקיום ומעבר. ראיית הדברים כפי שהם. ויפאסאנה הנה הבנה אינטואיטיבית ישירה אל טבעם האמיתי של התופעות כולן.
ויפאסאנה הינה מודעות ערה, היווכחות ישירה בטבעם האמיתי של תודעה וחומריות. כל המצבים בין אם פנימיים או חיצוניים, רוחניים או חומריים, הנם ארעיים, סבל ומחוסרי עצמי (Anicca, Dukkha, Anatta).
המודט אשר מפתח ידע אינטואיטיבי- Vipassāñāņana, ייווכח שכל ההתרחשויות בתוכו ובעולם מחוצה לו משתנים ללא הרף, בלתי ודאיים או ארעיים; מלחיצים, לא מספקים או סבל, בלתי ניתנים לשליטה, ריקים, מחוסרי מהות, אינם שייכים לאף אחד ומחוסרי עצמיות. שלושת אמיתות הקיום הינם טבעם האמיתי של כל התופעות.
כוח המודעות
המודעות היא יכולת התודעה או הנפש לזהות ולהבחין במה שקורה ברגע ההווה, זוהי קשיבות מיוחדת, מיינדפולנס, תודעה מלאה וערה. במצב של מודעות יש בכוחו של האדם לראות את המציאות "כפי שהיא", באופן אובייקטיבי, נקי מרגשות, פחדים ודמיונות. ככל שיכולת זו מפותחת יותר, כך יכול האדם לראות בבהירות גדולה יותר את פרטי המציאות המורכבים וגווניה הסבוכים.
פירותיה של המודעות הן חוכמה ותבונה. פיתוח יכולות מנטליות של התבוננות בתהליכי החיים, ניתוחם והבנתם מאפשר לאדם לחיות את חייו מתוך שליטה עצמית ואחריות אישית. בני אדם המודעים לתהליכים השונים המתקיימים בתוכם וסביבם מקיימים את חייהם מתוך חירות אמיתית ויכולים לנווט את תנועות נפשם בהתאם לעליות ולמורדות החיים.
מוקדי נתינת דעת
ויפאסנה היא תוצר של תרגול ויישום עקבי של נתינת דעת בארבעה מוקדים המכונים ארבעת הסאטיפאתאנה. תרגול סאטיפאתאנה ויפאסאנה הנו לב לבה של תורת הבודהה. זהו הלימוד החשוב ביותר, זהו המפתח לכל תורתם של הבודהות.
ואלו הם ארבעת יסודות נתינת הדעת:
- נתינת דעת על הגוף- Kayanupassana.
- נתינת דעת על תחושות- Vedananupassana.
- נתינת דעת על מיינד- Cittanupassana.
- נתינת דעת על מושאי המיינד- Dhammanupassana.
סאטיפאתאנה ויפאסנה
סאטיפאתאנה כמפתח לויפאסנה ניתן למצוא בטיפטאקה (הקנון המשולש הפאלי), ב-מאהאסטיפאתאנה סוטה של הדיגהה ניקאיה (השיח הגדול על "ארבעת יסודות נתינת הדעת", סוטה מס' 22 מן הפרקים הארוכים) ובסטיפאתאנה סוטה של המאג'ימה ניקאיה (מס' 10 מן הפרקים האמצעיים), כמו כן בפרקים אחרים. סאטי נגזר מהמלה הפאלית סאר, שפירושו: לזכור או להעלות בזיכרון. פאתאנה בא מהמלה הפאלית אופאתנה שפירושו: תמיכה, התבססות, בסיס, יישום או יסוד.
שלושת מאפייני הקיום
נתינת דעת ומודעות רציפה בארבעת המוקדים מולידים תפיסה נכונה לגבי מאפייני כל התופעות: ארעיות, סבל ואי עצמיות, אלה הם שלושת מאפייני הקיום.
מודט אשר יתנסה בתובנות יבחין כי כל הדברים בתוכו ומחוצה לו הינם:
ארעיים, משתנים ללא הרף ובלתי בטוחים – אניצ'ה.
לא מספקים, נמצאים במצב היעדר נחת וכואבים – דוקהא.
מחוסרי עצמי קבוע, בלתי ניתנים לשליטה, חסרי מהות, אינם שייכים לאף אחד ונעדרי עצמיות – אנאתה.
אלה שלושת מאפייני התופעות – טיליקהאנה, והם מסממני החוכמה האינטואיטיבית.
חמש המטרות לתרגול סאטיפאתנה ויפאסאנה
טיהור מנטאלי.
התגברות על עצב ויגון.
הכחדת כאב וסבל.
הכרה בדרך הנכונה.
ההכרה בניבאנה (נירוונה).
ואלה דברי הבודהה:
ישנה רק דרך אחת, נזירים,
לטיהורם של כל היצורים החיים,
לגבור על היגון והעצב,
להיעלמות הכאב והסבל,
לדעת את האמת, את הדרך הנאצלת,
להיווכח ב-ניבאנה,
לאמור, ארבעת יסודות נתינת הדעת.
קורסי ויפאסנה
הדרך הטובה ביותר לעבור את תהליך הויפאסנה הוא בקורס או בריטריט.
בזמן תהליך הויפאסנה המודט נחשף לשלושת מאפייני הקיום ותודעתו מתנקה מהמזהמים המנטליים ומעיוותי התפיסה.
ישנם קורסי ויפאסנה קצרים וארוכים, ככל שהקורס מתמשך ואינטסנדיבי יותר, המודט יכול לעבור עוד מחזורים של היתנסות, גילויים והבנות שמעמיקים את התובנות.
גם זה עשוי לעניין אותך:
הספר: הדרך האחת – מדריך למדיטציית ויפאסאנה
מודעות ערה וראייה בהירה – קורסי ויפאסנה בעין כרם