מאמר: ענת צחור
פאנצ'ה קושה – מבנה האדם, רבדים ואיכויות.
ברצוני להציג צוהר מחשבתי שהיוגה של הוודנטה והסנקאיה (תפיסות פילוסופיות) משרטטות לנו ושדרכו ניתן לראות את האדם כמבנה מערכתי של חמש מעטפות, חמש קושות (פאנצ'ה קושה), ניתן להגדירן גם כאיכויות.
תפיסה זו מסייעת להבחין בין מערכים ואיכויות המרכיבים את מה שאנו מכנים "אני".
כאשר המבנים השונים מובנים מתבהרת התפיסה של מי אני ומה אני.
האפשרות למדר ולקטלג את המציאות, שהיא למעשה נטולת פנים במהותה, מסייעת לנו בני האדם להבינה על פי דרכינו.
שלושה מבנים, חמישה רבדים:
לפי התפיסה היוגית של הוודנטה והסאנקיה, הנפש – האטמן, מוקפת בשלושה מבנים אשר מחולקים לחמישה רבדים.
שלושת המבנים – Tri Sharira
1. הגוף הגס או האנטומי – sthula sharira
2. הגוף העדין – suksma sharira
3. הגוף הסיבתי – karana sharira
חמשת הרבדים – פאנצ'ה קושה / Pancha Kosha
1. אנאמאיה קושה- annamaya kosa- רובד הגוף האנטומי.
2. פראנאמיה קושה – pranamaya kosa- רובד הגוף הפיסיולוגי.
3. מאנומאיה קושה – manomaya kosa- רובד הנפש.
4. ויג'נאנאמאיה קושה – vijnanamaya kosa- רובד האינטילגנציה.
5. אנאנדאמאיה קושה – anandamaya kosa- רובד רוחני.
תשריט האדם על פי תורת הודאנטה:
מעטפת הגוף – אנאמאיה קושה, annamaya kosa – רובד הגוף האנטומי:
המעטפת הגסה ביותר – הגוף החומרי, גוף המותנה בגירוי והזנה. זהו הרובד הנראה והמזוהה עימנו יותר מכל, זו השכבה הראשונה המגנה על קיומנו. אנו תופשים גוף בזכות מערכת החושים אותם פתחים המאפשרים את קליטת המציאות: העין הרואה, האוזן השומעת, האף המריח, העור החש, הלשון הטועמת. רובד הגוף תלוי בקיומו בהזנה מתמדת דרך אחד מפתחי חושים אלו. על החומר חל חוק הארעיות הוא מותנה בזמן וניתן לראות בו את שינויי הזמן. ניתן גם לחוש שינויים במעטפת זו בצורה של עונג וכאב.
מעטפת הנשימה – פראנאמיה קושה, pranamaya kosa – רובד הגוף הפיסיולוגי:
זוהי מעטפת חומרית מעודנת יותר, אנו מזהים חומריות זו ברמה תחושתית. הנשימה בהיבט הפיזיולוגי קשורה למעטפת הגוף, זהו החלק המזין והכרחי לקיומו של גוף חי.
הנשימה הפיזיולוגית הינה איכות פונקציונאלית וחלק ממערך תפיסתי רחב יותר של גוף חי.
מעטפת הפראניאמה קושה נתפסת כמערכת אנרגיה, נשמת כל חי, רוח.
מעטפת הנשימה יוצרת, מזינה ומפרה את הגוף החי, היא מעניקת חיים, משמרת חיים, ובהיעדרה או בהינתק הקשר ממעטפת הגוף החיים נכחדים.
ההודים מכנים איכות זו פראנה, הסינים – צ'י, הדתות המונותיאיסטיות כנשמה או רוח.
מעטפת הרגש והמחשב – מאנומאיה קושה, manomaya kosa – רובד הנפש:
מערכת זו הינה רובד מנטאלי שבא לידי ביטוי בצורה של מחשבות ורגשות.
מעטפת זו היא היווצרותם, הטבעתם והטמעתם של מערכים ותגובות מנטאליות הן ברמת המחשבה והן ברמת הרגש.
רשמים נקלטים מפתחי חמשת החושים ומפתח המחשב (מיינד).
הרשמים מתורגמים ונאגרים ברובד הרגש והמיינד כתחושות ורגשות, מחשבות וזיכרונות.
מערך התגובות האימפולסיביות שלנו הינו מעטפת זו.
מעטפת האינטלקט והתבונה – ויג'נאנאמאיה קושה , vijnanamaya kosa – רובד האינטילגנציה:
מעטפת האינטלקט והתבונה ניתנת לזיהוי דרך תכונות מערכתיות אינטואיטיביות ואינטלקטואליות. זהו ההיגיון, החקירה, ההבחנה, הניתוח והתפישה והידיעה.
מעטפת זו מקושרת למעטפת הרגש והמחשב – מיינד שאיכויותיה נותנות משמעות וצורה לאותם רשמים המאוחסנים ברובד זה.
הזיהוי של אובייקטים כבעלי משמעות ותוכן, יכולת הניתוח וההיסק, הקשרים ויצירת תמונות עולם, תפיסת הזהות שלנו, מושגים ושפה כולם קשורים להיבט זה.
מעטפת האושר האין סופי – אנאנדאמאיה קושה, anandamaya kosa – רובד רוחני:
זהו מצב ראשוני נטול זהות, מעטפת זו היא התשתית לקיומן של ארבע המעטפות הגסות המתגלמות בעולם הממשו.
זהו רובד נטול מצורה וחומריות באופן יחסי לקיומן של ארבע המעטפות האחרות.
רובד זה מוגדר כאושר (אננדה) מכיוון שאינו מותנה ואינו מושפע מן הפרדוקס הקיומי הבסיסי, דהיינו, מתהליכי ההתהוות וההתכלות שהם המקור לסבל (דוקה).
רובד זה מסמל מצב משוחרר מתנודות ושינויים.
אנו כבני אדם חיים מימד זה כל הזמן, אך רק לעיתים מבחינים בו. ניתן לזהותו מתבטא ברמת התחושה ולהבינו ברמת האינטלקט, הווי אומר, ניתן לזהותו בזכות ארבע המעטפות הגסות.
החוויה המקושרת לרובד האושר -אננדה נגלית לנו בעת מדיטציה, במצב של רוגע או אקסטאזה, במצב של תבונה ואהבה, במצבי יקיצה והירדמות ובמצב של שינה עמוקה.