האטה יוגה פראדיפיקה

האטה יוגה פראדיפיקה - הפרק הראשון עוסק בהגדרת הסביבה המתאימה ליוגה, בחובות האתיות של היוגי, באורח החיים ובתרגול אסנות - תנוחות יוגה חשובות.
כתב סנסקריט מתוך האטה יוגה פראדיפיקה.
האטה יוגה פראדיפיקה
פורסם ב:

האטה יוגה פראדיפיקה – טקסט יוגי

האטה יוגה פראדיפיקה/ האתה יוגה פראדיפיקה הוא בין הטקסטים היוגים החשובים, נכתב במאה ה-15 על ידי יוגי סווטמאראמה. הטקסט מתאר אסאנות, תרגילי טיהור – שאטקרמה, מודרות – מנחים שיוצרים מעגלים אנרגטיים, בנדהות – מנעולים אנרגטיים, ופרניאמה – תרגילי נשימה. הטקסט מסביר את מטרת האטה יוגה, התעוררות של קונדליני, התקדמות לראג'ה יוגה וחווית מדיטציה עמוקה המכונה סמאהדי.

יוגי סוואטמראמה – מחבר ההאטה יוגה פראדיפיקה

יוגי סוואטמראמה היה חכם יוגי מהמאה ה-15 בהודו. הוא ידוע בעיקר בזכות הטקסט "האתה יוגה פראדיפיקה" שפרושו אור על ההאטה יוגה.

האטה יוגה היא יוגה המאזנת ומאחדת את הניגודים, את השמש והירח, האור והחושך, הזכרי והנקבי, היין והיאנג.

סוואטמרמה מתאר את המטרה האמיתית של האטה יוגה, שהיא עוררות הקונדליני – האנרגיה המעודנת, עד להשגת השלמות בראג'ה יוגה – היוגה של שליטה בהכרה, כלומר: שחרור.


האטה יוגה פראדיפיקה – פרק ראשון

הפרק הראשון עוסק בהגדרת הסביבה המתאימה ליוגה, בחובות האתיות של היוגי, באורח החיים ובתרגול אסנות – תנוחות יוגה חשובות.

הכרת תודה לשושלת המורים

  1. הלל לשיווה, אל היוגה, אשר הורה לפארווטי את חכמת ה"האטה" כצעד ראשון בדרך אל פסגת ה"ראג'ה" יוגה.
  2. לאחר שברך את מורו, יוגי סווטמרמה, מציג את חכמת ה"האטה" אשר נועדה אך ורק להשגת ה"ראג'ה" יוגה.
  3. עבור אלו אשר נודדים במחשכי האמונות והתפיסות, מבלי יכולת להשיג את שיאי הראג'ה יוגה, הצית היוגי הרחום, סוואטמראמה, את אבוקת חוכמת ההאטה.
  4. מציינדרה, גורקשה היו מאסטרים בחכמת ההאתה, ובחסדם, יוגי סוואטמראמה רכש ידע זה.
  5. שיווא, מציינדרה, נאתה, סאבר, אנאנד, בהייראווה, צ'אווראנגי, מינאנאתה, גוראקשאנאתה, וירופאקסה, בילסייא.
  6. מאנתאנה, בהייראווה, סידהי בודהא, קאנתאדי, קאראנתקה, סוראנאנדה, סידהיפאדה, צ'אראפתי.
  7. קאנרי, פוג'יאפאדה, ניתיאנתה, קאפאלי, וינדונאתה, קאקאצ'נדישווארא.
  8. אלאמה, פאבודווה, גוהדה, צ'ולי, טינטיני, באנוקי, נארדווה, קאנדאקפליקה ועוד רבים…
  9. מאהא-סידהיים אלו כבשו את הזמן ונודדים לעד ברחבי היקום.
  10. האטה יוגה היא מקלט לכל אשר המתכלים באש שלושת הלהבות. לאלו המאמנים עצמם ביוגה, האטה יוגה היא כצב הנושא את העולם.

התנאים להתפתחות היוגי

  1. יוגי אשר שואף לפתח כוחות – סידהיס, עליו לשמור על ידע ההאתה בסודי סודות, כי רק אז מובטחת לו ההצלחה. כל מאמציו יהיו לשווא אם יחשוף את גילוייו ללא הבחנה.
  2. על תלמיד ההאטה יוגה לאמן עצמו במקום מבודד, בחדר צנוע, כמטחוי קשת מסלעים, מים ואש, במקום בו השלטון הגון ואנשים טובים חיים, והאדמה פורייה ומטופחת.
  3. במשכן המבודד תהיה דלת קטנה, עליו להיות ללא פרצות, אל לו להיות גבוה או נמוך – בגובה הקרקע, מטויח היטב בגללי פרות, נקי וחופשי מחרקים ולכלוך. מחוצה לו תהיה סככה, משטח מוגבה ומיכל מים. חומה תקיף את המתחם. אלה מאפייני משכן ההתבודדות של היוגי המתוארים על ידי הסידהים, מורי ההאטה יוגה.
  4. ביושבו במשכן המבודד, על היוגי לשחרר עצמו מכל הפרעה ולהתאמן ביוגה כפי שהורה לו מורו.
  5. כוחות היוגה מתכלים על ידי שש סיבות: אכילת יתר, מאמץ יתר, דיבור יתר, דבקות במנהגים, התרועעות חברתית וחיי הוללות.
  6. הצלחה תלויה בששת הגורמים: גישה חיובית ושמחה, התמדה, אומץ, ידיעת הדרך, אמון במורה, והימנעות מחברת בני אדם רדודים.

עשרת היאמה – ניאמה, קודים אתיים

  1. לא לפגוע ולגרום לסבל לאף יצור חי, לדבר אמת, לא לקחת את אשר לא ניתן לך, איפוק, סליחה , חוסן רוחני, חמלה, יושר מתינות וטהר. אלה הדרישות המקדימות של היוגה – עשרת היאמה.
  2. סגפנות, עליזות רוח, אמונה, נדיבות, התכוונות לאל, הקשבה לדברי חכמה וקודש, כלימה, חכמה, שינון מנטרות ושמירה על כללי מוסר, אלה הדרישות השניות של היוגה – עשרת הניאמה.

אסאנות – תנוחות יוגה

  1. אסאנה היא הדרישה ראשונה בהאטה יוגה. מטרת התרגול לפתח יציבות בתנוחה, בריאות, וקלות בגוף.
  2. אתאר עתה מספר אסאנות, אשר אומתו על ידי חכמים כמו ושישתא ומצ'ינדרה.
  3. ישיבה נינוחה על הקרקע כאשר כפות הרגליים מוכנסות תחת השוקיים והירכיים מכונה סוואסטיקאסאנה.
  4. הנחת הקרסול הימני תחת הירך השמאלית, והנחת הקרסול השמאלי תחת הירך הימנית יוצרים את גומוקאסאנה, לתנוחה מראה של פני פרה.
  5. על רגל אחת להיות מונחת על הירך הנגדית והשנייה תחת הירך הנגדית, זו ויראסאנה.
  6. הנחת העקב הימני תחת האנוס השמאלי והעקב השמאלי תחת האנוס הימני, זו קורמאסאנה.
  7. בישיבת פאדמאסאנה, כאשר היוגי מכניס את הידיים בין השוקיים והירכיים, וכאשר היוגי מרים עצמו תוך לחיצת הידיים בקרקע, מכונה התנוחה: קוקוטאסאנה.
  8. בתנוחת קוקוטאסאנה, כאשר מהדקים את כפות הידיים מעבר לצוואר ושוכבים על הגב, במצב זה התנוחה מכונה: אוטאנה קורמאסאנה והמראה הוא כשל צב.
  9. כשתופסים את הבהונות, ומשאירים רגל אחת ישרה ואת השנייה מקרבים אל האוזן כתנועת מתיחת הקשת, זו היא דנוראסאנה.
  10. כשכופפים את רגל ימין ומניחים על הקרקע כשכף הרגל לצד מפרק הירך השמאלי, מעבירים את הזרוע הימינית מעבר לגב ותופסים בבהונות הימניות, את רגל שמאל מצליבים מעל ימין ומניחים את כף הרגל על הקרקע, לצד הברך הימנית, ואת הזרוע השמאלית מפתלים מעבר לרגל ותופסים בבהונות השמאליות. אסאנה זו הוסברה על ידי מציאנאתה ומכונה מציאנדראסאנה.
  11. היא מגבירה את התיאבון ומכחידה מחלות קשות. תרגול תנוחה זו מעוררת את הקונדליני ומייצבת את דליפת נקטר הירח.
  12. במתיחת הרגליים ותפיסת הבהונות יש להניח את הראש על הברך, זו פאשימוטאנאסאנה.
  13. בפאשימוטאנאסאנה האוויר זורם מהגוף הקדמי לאחורי אל הסוסמנה. התנוחה גורמת להנעת אש הקיבה, מונעת השמנה ומרפאה את כל המחלות.
  14. בהנחת כפות הידיים על הקרקע, ולחיצת החלציים כנגד שני המרפקים ושמירת שיווי משקל, על הגוף להיות מתוח כמקל. תנוחה זו מכונה: מאיוראסאנה.
  15. אסאנה זו מכחידה כל מחלה, ומרפאה הפרעות באזור הבטן אשר באות כתוצאה מליחה, מרה ורוח, הפרעות עיכול, ואכילת יתר. היא מגבירה את התיאבון ומטהרת רעלים.
  16. בשכיבה של הגוף כולו על הקרקע כגופה, מכונה התנוחה: שאוואסאנה. היא מסירה עייפות ונותנת מנוחה לנפש.
  17. מספר התנוחות אשר שיווה הורה הן 84 במספר. מהן אתאר את ארבע החשובות.
  18. הארבע הן: סידהאסאנה, פאדמאסאנה, סימהאסאנה ובהאדראסאנה. מהן, סידהאסאנה היא הטובה והנוחה ביותר.
  19. לחץ את העקב השמאלי כנגד הפרינאום ואת העקב הימני מעל. לחץ את הסנטר כנגד החזה ושב ישר, שלוט על החושים ומקד מבט אל המרווח שבין הגבות. תנוחה זו מכונה סידהאסאנה: השער אל השחרור.
  20. הנח את עקב ימין לצד אברי המין ואת העקב השמאלי מעל הימני, גם זו היא סידהאסאנה.
  21. יש המכנים תנוחה זו סידהאסאנה, אחרים מכנים אותה ואג'ראסאנה או מוקטאסאנה או גופטאסאנה.
  22. כפי שמבין היאמות אי אלימות (אי פגיעה) היא החשובה ביותר, ומבין הניאמות, זוהי המתינות (באכילה), כך היא סידהאסאנה, החשובה בתנוחות.
  23. מבין 84 האסאנות, יש תמיד לתרגל סידהאסאנה. המטהרת את 72,000 הנאדיס.
  24. היוגי אשר מודט על האטמן, אוכל במתינות, ובתרגלו סידהאסאנה במשך 12 שנים משיג הצלחה. (כוחות – סידהיס).
  25. תנוחות אחרות הן חסרות צורך אם הושגה הצלחה בסידהאסאנה, הפראנה מושקטת בקוולה קומבאקה. (נשימה פנימית שאינה מותנית בשאיפה ונשיפה).
  26. כאשר סידהאסאנה מושגת, מיד נוצרת חדוות המדיטציה, ושלושת המנעולים האנרגטיים מתרחשים.
  27. אין אסאנה כסידהאסאנה, ואין קומבאקה כקוולה. אין מודרה כקצ'ארי, ואין לאיה (התמזגות) כנאדה (אנאהאת נאדה – הצליל שלא הושמע).
  28. הנח את כף רגל ימין על הירך השמאלית, את כף הרגל השמאלית על ירך ימין, תפוס את הבהונות עם הידיים בהצליבך אותן מאחור. לחץ את הסנטר כנגד החזה ומקד את המבט בקצה האף. זוהי פאדמאסאנה המכחידה כל מחלה.
  29. הנח את כפות הרגליים על הירכיים, כשהכפות פונות מעלה, הנח את כפות הידיים בחיק הירכיים, אחת על השנייה.
  30. מקד את המבט בקצה האף בעודך לוחץ את הלשון במפגש השיניים עם החך העליון ואת הסנטר לחץ כנגד החזה אז העלה את האוויר באיטיות ומשוך את האפאנה בעדינות מעלה.
  31. זוהי פאדמאסאנה, המכחידה כל מחלה. היא קשה להשגה אך ניתנת ללימוד על ידי מעטים.
  32. כשכפות הידיים מונחות בחיק הירכיים והחזקה יציבה של פאדמאסאנה, תוך הידוק הסנטר אל החזה הרהר בו תוך העלאת האפאנה (ביצוע המולה בנדהא). על ידי כיווץ הגרון דחוס את האוויר מטה לאחר השאיפה, למען איחוד פראנה עם אפאנה בטבור. פעולות אלו יעוררו את התהליך הנשגב, קונדליני שאקטי.
  33. היוגי היושב בפאדמאסאנה, מסוגל לשלוט בנשימה, אין ספק, הוא משוחרר מכל מכשול.
  34. לחץ את העקבים אל דפנות הפרינאום כך שעקב שמאלי לוחץ את הצד הימני ועקב ימני לוחץ את הצד השמאלי.
  35. הנח את הידיים על הירכיים, מתח את האצבעות, פתח את הפה בחזקה ומקד מבט בקצה האף.
  36. זוהי סימהאסאנה המוערכת על ידי היוגים. תנוחה נעלה זו ממסייעת ומכילה את שלושת הבנדהות.
  37. לחץ את העקבים אל דפנות הפרינאום כך שעקב שמאלי לוחץ את הצד השמאלי ועקב ימני לוחץ את הצד הימני, הדק את הרגליים בחזקה בעזרת הידיים המונחות על הירכיים.
  38. זוהי בהאדראסאנה המכחידה כל מחלה.
  39. היוגים היודעים הכל מכנים אותה גוראקסאסאנה. בזמן הישיבה הזו היוגי מכלה את העייפות.
  40. יש לטהר את הנאדיס (ערוצי אנרגיה) מזיהומים על ידי ביצוע פראניאמה, אסאנות, קומבאקות ומודרות.
  41. על ידי תשומת לב קבועה וקרובה לצליל צ'קראת הלב, אנאהתה נאדה, הברהמצ'ארי (סגפן) ממעיט בתזונה, לא מקושר לאובייקטים של הנאה, ומסור ליוגה, זוכה להצלחה, ללא ספק, תוך שנה.

התזונה של היוגי

  1. אכילה מועטת היא זו שבה שלושה רבעים מהרעב מושבע ממזון מבושל היטב עם גהי ומתיקות, ונאכל עם הקרבתו לשיווה.
  2. ירקות מרירים, חמוצים, מלוחים, חמים, ירוקים, מותססים, שמנוניים, זרעי לפתית, משקאות משכרים, דגים, בשר, חלב שהוחמץ, שזיפים, עוגת שמן שום, בצל, וכו', אסור לאכול.
  3. יש להימנע ממזון שחומם שוב, יבש, בעל יותר מדי מלח, חמוץ, גרגירים וירקות הגורמים לתחושת צריבה. יש להימנע מאש, מין, נסיעות וכו'.
  4. כפי שנאמר על ידי גוראקשה, יש להתרחק מחברה רעה, אש, מין, נסיעות, רחצה מוקדמת בבוקר, צום וכל מיני מאמץ גופניים.
  5. חיטה, אורז, שעורה, תירס, חלב, גהי, סוכר, חמאה, סוכריות, דבש, ג'ינג'ר מיובש, חמשת הירקות, עדשי מונג, מים טהורים, אלה מועילים מאוד למתרגל יוגה.
  6. יוגי צריך לאכול לפי רצונו מאכלים מרעננים ומחזקים, ממותקים היטב, עשויים עם גהי, חלב, חמאה וכו', כל מה שעשוי להגביר את חומרי היסוד של הגוף.

תרגול הוא סוד ההצלחה

  1. בין אם צעיר, מבוגר או זקן, חולה או רזה, מי שלא נופל למלכודת העצלות, זוכה להצלחה אם הוא מתרגל יוגה.
  2. אין היוגה מושגת לא בגינוני לבוש וקישוט ולא בשיחה אודותיה, אלא רק על ידי תרגול ללא לאות.
  3. זה הוא סוד ההצלחה, אין ספק בכך.
  4. אסאנות (תנוחות), קומבהאקות (תרגילי נשימה, השהיות, עצירות) ותרגולים גבוהים אחרים, יש לתרגל.
  5. יש לתרגל האטה יוגה עד לקבלת הפרי: ראג'ה יוגה ( היוגה הגבוהה של שליטה במיינד).

תרגום: ענת צחור

הערה: התזונה שמוזכרת בפרק ברובה אינה מומלצת כיום, היא הותאמה לתקופה ההיא ולאורח החיים אז.

דילוג לתוכן