"אני אומר לך שאין אפשרות להפסיק את הסבל והחרדה מבלי להגיע לקצה היקום, לסופו. ולכן, בתוך גוף זה בלבד, שאורכו פריסת שתי זרועותיך, עם תפיסתו ותבונתו, אני מצהיר שבו נמצא היקום, מקור היקום, סוף היקום, והדרך המובילה לקץ היקום."
הבודהה – AN 4.45
עד קצה היקום – דרשה לישות שמימית (סוטרה לרוהיטאסה)
פעם, המבורך שהה ליד סאווטהי, בחורשת ג'טה, במנזרו של אנאתאפינדיקה. אז רוהיטאסה, בנו של דווה (ישות שמימית), הופיע מתוך הקצה הרחוק של הלילה, זוהרו העז האיר את כל חורשת ג'טה.
הוא ניגש אל המבורך. לאחר שהשתחווה למבורך, עמד בצד. בעודו עומד שם פנה למבורך:
"האם אפשר, אדוני, לצאת למסע ולהגיע לקצה הרחוק של היקום, לדעת ולראות את המקום שבו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא נכחדים ולא מופיעים מחדש?"
"אני אומר לך, ידידי, שלא ניתן לצאת למסע ולהגיע לקצה הרחוק של היקום, לדעת ולראות את המקום שבו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא נכחדים ולא מופיעים מחדש".
זה מדהים, אדוני, ומעורר יראה, כמה טוב נאמר הדבר על ידי המבורך: "אני אומר לך, ידידי, שלא ניתן לצאת למסע ולהגיע לקצה הרחוק של היקום, לדעת ולראות את המקום שבו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא נכחדים ולא מופיעים מחדש".
פעם בהיותי תלמידו של בוז'ה, ישות שמימית רבת עוצמה הייתי בעל כוחות על-טבעיים. מהירותי הייתה עוצמתית כמו זו של קשת חזק – מאומן היטב, שידו מיומנת, קלע חד ומדויק – היורה בקלות חץ על פני צילו של עץ דקל. הצעד שלי השתרע למרחק, כפי שהים המזרחי רחוק מהמערבי. אני, שניחנתי במהירות כזו, בצעד כזה, עלה בי הרצון: 'אלך, אצא למסע עד סוף היקום.'
אני, עם חיים של מאה שנה, במשך חיים של מאה שנה, ביליתי מאה שנה במסע, מלבד הזמן שהוקדש לאכילה, שתייה, לעיסה וטעימה, הטלת שתן וצואה, ושינה כדי להילחם בעייפות – אך מבלי להגיע לקצה היקום, מתתי בדרך.
לכן זה מדהים, אדוני, ומעורר יראה, כמה טוב נאמר הדבר על ידי המבורך: "אני אומר לך, ידידי, שלא ניתן לצאת למסע ולהגיע לקצה הרחוק של היקום, לדעת ולראות את המקום שבו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא נכחדים ולא מופיעים מחדש".
לאחר שזה נאמר, המבורך השיב: "אני אומר לך, ידידי, שלא ניתן לצאת למסע ולהגיע לקצה הרחוק של היקום, לדעת ולראות את המקום שבו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא נכחדים ולא מופיעים מחדש.
אבל יחד עם זאת, אני אומר לך שאין אפשרות להפסיק את הסבל והחרדה מבלי להגיע לקצה היקום, לסופו. ולכן, בתוך גוף זה בלבד, שאורכו פריסת שתי זרועותיך, עם תפיסתו ותבונתו, אני מצהיר שבו נמצא היקום, מקור היקום, סוף היקום, והדרך המובילה לקץ היקום."
לא ניתן לצאת למסע לקצה היקום,
ולא ניתן להגיע לשחרור
מהסבל והחרדה
מבלי להגיע
לסוף היקום.
אכן, החכם,
יודע העולמות,
יודע את קץ היקום,
לאחר שהגשים וקידש את החיים,
שלו ורגוע,
מגיע עד סוף היקום,
לא משתוקק עוד ליקום הזה
או לכל יקום אחר.
AN 4.45: Rohitassa Sutta.
היקום משתקף בגוף ובתודעה
הבודהה מלמד את רוהיטאסה שאין אפשרות להגיע לסוף היקום באמצעות מסע גשמי. אך באותה נשימה הוא מצהיר: בלי להגיע לקצה היקום, לא ניתן להשתחרר מהסבל. ומהו קצה היקום הזה? הוא מצוי בתוך גוף זה בלבד, עם תפיסתו ותבונתו. זהו עולם התופעות — היקום כפי שהוא נחווה.
- המסע לקץ היקום הוא מסע של הגוף והתודעה, אל תוך הגוף והתודעה, במבנים האלו משתקף העולם כולו.
- הכל מתרחש בפנים. מקור הסבל וסופו אינם בעולם שבחוץ, אלא בהתבוננות ישירה ביקום הגדול שהביטוי שלו הם הגוף והתודעה.
- ההבנה, המפתח לשחרור תלוי בהבנת טבע התופעות, ההשתוקקות והסבל, על ידי התבוננות מדיטטיבית ישירה.
- הדרך היא רוחנית: חיי תרגול פנימיים של תבונה, רוגע ותשומת לב הם הנתיב לשחרור אמיתי.
בדיוק כשם שטיפה אחת של מים יכולה לשקף את אור השמש כולו,
כך בתוך גוף האדם, ובמרחב תודעתו, משתקף היקום כולו.
חשיבות מדיטציית ויפאסנה
ויפאסנה, שפירושה "ראייה בהירה" או "תובנה", היא הדרך הישירה לחקירת היקום הפנימי הזה.
באמצעות תשומת לב לגוף, לתחושות, לרגשות ולמחשבות , בדיוק כפי שהם עולים ונעלמים, המתרגל מגלה כיצד נבנה הסבל וכיצד הוא משתחרר.
במדיטציית ויפאסנה, אנו לא רק יושבים ושותקים — אנו מתבוננים ולומדים את עצמנו, את היקום כולו.
כמו מדען שמתבונן בעולם התופעות, מתבונן וחווה, מתבונן ולומד, מתבונן ומבין את היקום שמתגלה בגוף ובנפש.
תרגום: ענת צחור.
מידע על קורסי ויפאסנה – ריטריט ויפאסנה