ארבע האמיתות הנאצלות
הדרשה הראשונה שנתן הבודהה נקראת "הנעת גלגל הדהרמה" – Dhammacakkappavattana Sutta.
בדרשה זו, שנתן בפני חמשת חבריו הפרושים, הוא מציג לראשונה את "ארבע האמיתות הנאצלות". שם מתמצת הבודהה את תפיסתו לגבי המצב הקיומי האנושי והשחרור ממנו.
הבודהה מכונה הרופא הגדול
הבודהה מכונה "הרופא הגדול". רופא טוב מאבחן את הבעיה, מבין את הסיבה לבעיה, יודע שאפשר לסיים עם הבעיה, ושיישנה דרך שנותנת פיתרון ושמשחררת מהבעיה.
המרשם:
- ישנו סבל – דוקהה. (פאלי: dukkha; סנסקריט: duhkha)
- ישנה סיבה לסבל. (פאלי וסנסקריט: samudaya)
- יש סוף לסבל. (פאלי וסנסקריט: nirodha)
- ישנה דרך המובילה לסוף הסבל. (Pali: magga; סנסקריט: marga)
אבחון, סיבה, סיום, דרך
יש לדעת שקיימים מצבי דוקהה, סבל, אי סיפוק ואי נחת.
ניתן להכחיד את מצבי הסבל על ידי זיהוי הסיבה, שהיא ההשתוקקות. זו היא השתוקקות שמקורה בבורות והיעדר ידיעה ישירה של שלושת מאפייני הקיום. הזיהוי של הסיבה, ההבנה שלה והפסקת ההיצמדות יובילו להיחלשות הסבל עד היעלמותו.
הבודהה מציע דרך לסיום הסבל, זוהי "דרך האמצע", המכונה גם "הדרך הנאצלת בעלת שמונת השלבים". דרך זו אינה סגפנית וגם אינה נהנתנית, זוהי דרך שמובילה את האדם לחיים טובים יותר ושחרור.
ציטוטים מתוך סוטרת "הנעת גלגל הדהרמה"
ישנו סבל
"נזירים, זו היא האמת הנאצלת של הסבל: לידה היא סבל, הזדקנות היא סבל, מחלה היא סבל, מוות הוא סבל, איחוד עם מה שלא נעים הוא סבל, פרידה ממה שנעים הוא סבל, לא להשיג את מה שרוצים זה סבל. בקיצור, חמשת המצרפים המותנים בהיאחזות הינם סבל."
ישנה סיבה לסבל
"נזירים, זו היא האמת הנאצלת של מקור הסבל: ההשתוקקות הזו, (טנהא – צמא), היא שמובילה לכמיהה לעוד, מלווה בתענוג ותאווה, מחפשת הנאה בכל מקום. זוהי השתוקקות להנאות חושניות, השתוקקות להתהוות, השתוקקות לחדול."
יש סוף לסבל
"נזירים, זו היא האמת הנאצלת של הפסקת הסבל: זוהי ההתפוגגות וההפסק, ללא זכר, של אותה השתוקקות, הוויתור עליה והנטישה שלה, השחרור ממנה, הפסקת ההישענות עליה."
ישנה דרך שמובילה לסוף הסבל
"נזירים, זו היא האמת הנאצלת של הדרך המובילה לסוף הסבל: זוהי הדרך הנאצלת בעלת שמונת השלבים: השקפה נכונה, כוונה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, תשומת לב נכונה, ריכוז נכון."
שלושה היבטים למימוש השחרור
לכל אחת מארבע האמיתות הנאצלות, ישנם שלושה היבטים של ידע.
שלושת ההיבטים של כל אמת נעלה עוקבים אחר אותו דפוס:
- saccañāṇa: ידע ההכרה (להבין אותה).
- kiccañāṇa: ידע הדרך למימוש (מה יש לעשות).
- katañāṇa: ידע ההגשמה (מה נעשה).
שניים עשר סוגי ידע
המתרגל צריך לעבור דרך שלוש רמות ידע עבור כל אחת מארבע האמיתות בכדי שטרנספורמציה תתרחש, מה שהופך בסך הכל ל- 12 סוגי ידע:
1) האמת הנאצלת הראשונה של הסבל:
הידיעה שיש סבל.
הידיעה שיש להבין את הסבל במלואו.
הידיעה שהסבל מובן במלואו.
2) האמת הנאצלת השנייה של סיבת הסבל:
הידיעה שההשתוקקות היא הסיבה לסבל.
הידיעה שיש לוותר על הכמיהה.
הידיעה שהכמיהה ננטשת.
3) אמת נעלה שלישית של הפסקת הסבל:
הידיעה שההפסקה המוחלטת של ההשתוקקות היא הפסקת הסבל.
הידיעה שיש לממש את הפסקת הכמיהה.
הידיעה שהפסקת הכמיהה מתממשת.
4) אמת נעלה רביעית של הדרך המובילה להפסקת הסבל:
הידיעה שהדרך הנאצלת בעלת שמונת השלבים היא הדרך להפסקת הסבל.
הידיעה שיש לטפח את הנתיב של הדרך בעלת שמונת השלבים.
הידיעה שהנתיב הנאצל של הדרך עובד והוטמע.
הבודהה מציע דרך פרקטית לשחרור מסבל
ארבע האמיתות הנאצלות אינן רק מושגים ורעיונות פילוסופיים, הם למעשה כלים מעשיים לחיים.
הם מנחים אותנו דרך המורכבות של הקיום האנושי, ומציעים דרך ברורה לעבר שלווה פנימית והארה.
בשילוב של אמיתות אלו בחיי היומיום, ניתן לנווט את אתגרי החיים בחוכמה ובחמלה, להתקרב למצב של נחת אמיתית והתעוררות רוחנית.